Wózki inwalidzkie – budowa

Pierwsze połączenie kół i mebla przypominające wózek zostało namalowane na greckiej wazie w 530 r. p.n.e. Obręcze mocowane do kół napędowych wynaleziono w 1885 r. Ich połączenie przypominało obecnie produkowane wózki inwalidzkie.

Najważniejsze cechy wózków inwalidzkich

Wózek inwalidzki elektryczny, z napędem ręcznym, hybrydowym bądź pchany przez opiekuna jest złożony z tzw. modułów konstrukcyjnych. Niektóre z nich, np. rama i koła, są niezbędne. Inne – podpórka pod głowę lub amortyzatory – mogą, ale nie muszą zostać użyte do produkcji wózka. Najważniejsze cechy pojazdu, na którym przemieszczają się osoby niepełnosprawne ruchowo, to:

  • niewielka waga,
  • bezpieczeństwo,
  • możliwość składania,
  • dopasowanie, np. w postaci profilowanego oparcia,
  • adaptowalność do potrzeb użytkownika,
  • bezobsługowość,
  • wygoda użytkowania,
  • estetyka wykonania.

Materiał, z którego wykonuje się wózki

Wózki inwalidzkie są produkowane ze stali, aluminium, tytanu bądź materiałów kompozytowych. Stal jest dosyć tania i łatwa w kształtowaniu. Niestety jest też ciężka, co zwiększa wagę wytwarzanych z niej wózków. Stopy aluminium są dużo lżejsze niż stal. Trudniej je jednak kształtować. Mają też mniejszą odporność na pękanie. Z kolei tytan ma wytrzymałość porównywalną ze stalą. Jest lekki i odporny na ścieranie. Jego wady to trudność w ukształtowaniu i wysoka cena. Materiały kompozytowe są wytrzymalsze niż stal aż o 30% i 3 lub 4 razy lżejsze niż elementy stalowe.

Elementy składowe wózka inwalidzkiego

Wózek inwalidzki jest zbudowany zgodnie z obowiązującymi przepisami (na podstawie norm systemu zarządzania jakością PN-ISO 6440:2001) z czterech podsystemów:

  • układu podpierającego ciało, czyli oparcia, siedziska, oparć bocznych, podpórki pod głowę, podnóżka i dodatkowych urządzeń podtrzymujących nogi;
  • ramy siedziska i ramy oparcia;
  • układu jezdno-napędowego, czyli mechanizmu odpowiadającego za obracanie się przednich kółek i obręczy napędowych;
  • kół – zazwyczaj są to dwa małe koła przednie i dwa duże tylne koła.

Całość wózka jest łączona przez ramę, a układ podparcia pozwala na wygodne ułożenie ciała i komfortowe siedzenie. Z kolei układ jezdno-napędowy i koła odpowiadają za możliwość przemieszczania się na wózku inwalidzkim. Dzięki takiej czteroelementowej konstrukcji wózka można go dostosować do potrzeb użytkownika, dodając kolejne elementy. Są one dopasowane do rodzaju niepełnosprawności, sprawności intelektualnej oraz indywidualnych upodobań. Można zróżnicować m.in. wymiary siedziska, wybrać odpowiadające rozmiary kół, rodzaj napędu i sposób jego sterowania. Dodatkowe elementy to z kolei torby i sakwy, oświetlenie, pasy bezpieczeństwa, podparcie głowy, zbiornik tlenu, miejsce na przymocowanie kul bądź chorągiewka rowerowa.

Post Author: Redaktor Serwisu

copyright 2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

51 + = 54